صادرات لوله و اتصالات

برترین صادرکنندگان لوله و اتصالات در دنیا

یکی از پرمصرف ترین محصولات ساخت بشر که در هر سازه و ساختمانی یا در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود، لوله و اتصالات است. و اصولا هیچ سازه و ساختمانی بدون سیستم لوله کشی و استفاده از لوله و اتصالات ساخته نمی شود و صنایع مختلف نیز بسیار به این محصولات وابسته هستند. لذا امروز به واسطه همین پرمصرف بودن این محصولات، شرکت ها و واحد های تولیدی بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند. از جمله در ایران که در حوزه تولید لوله و اتصالات، یک کشور پیشرو در منطقه است و در زمینه تولید فولاد نیز بر جایگاه دهم جهان، یعنی بالاتر از ایتالیا و تایوان تکیه زده است. همچنین از برترین صادرکنندگان لوله و اتصالات در دنیا می باشد. امروز بخش مهمی از تولیدات انواع لوله از فولاد تولید می شود و این یک مزیت مهم برای تولید کنندگان داخلی لوله و اتصالات است.

در حقیقت وقتی راجب لوله و اتصالات صحبت می کنیم، نه تنها به خود لوله اشاره می کنیم که محصولی استوانه ای به شکل توخالی است که از آن برای انتقال مایعات و سیالات استفاده می شود، بلکه از لوازم جانبی و اجزائی که آنها را به یکدیگر متصل می کند هم حرف می زنیم. هنگام نصب سیستم های خط لوله، اتصالات تقریبا بخش اصلی است. با کمک اتصالات، قسمت هایی از خطوط  لوله هنگام انشعاب به هم متصل می شوند. از اینرو اتصالات برای اتصال مطمئن قطعات خط لوله با قطرهای مختلف و پیکربندی های مختلف مقطع آنها طراحی شده اند. اتصالات مستقیم، لوله هایی با قطر مساوی و اتصالات انتقالی، لوله هایی با قطرهای مختلف را به هم متصل می کنند. حال اینکه ایران به عنوان یکی از برترین صادرکنندگان لوله و اتصالات در دنیا شناخته می شود.

لوله های صادراتی از چه نوعی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

کشور ما ایران با وجود اینکه تحت تحریم های بین المللی شدیدی قرار دارد، اما همواره توانسته در بسیاری از میادین صادراتی موفق ظاهر شود و به عنوان یکی از برترین صادرکنندگان لوله و اتصالات در دنیا مطرح باشد.. از جمله در حوزه صادرات لوله و اتصالات که در منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با اینحال لوله های صادراتی ویژگی های خاصی دارند و از انواع لوله های پرکاربرد و پرمصرف هستند. مثلا لوله های سبک با ورق گرید st12 همچون لوله های مبلی که کاربردشان برای مبلمان و وسایل خانگی و… می باشد، یا لوله های تولید شده از نوع ورق سرد و همینطور ورق روغنی st12 که با استانداردهای DIN 2394 (1):94 و EN 10 219-2 تولید می شوند از جمله لوله های صادراتی پر تقاضا برای صنایع هستند.

همچنین از دیگر انواع لوله های صادراتی می توان به لوله یا پروفیل ساختمانی اشاره کرد که به نسبت لوله های سبک از وزن بیشتری برخوردار هستند. این دست از لوله ها از ورق سیاه st52 و st37 در ضخامت ۲ تا بالای ۵ میلیمتر تولید می شوند و استحکام بالایی هم دارند. به علاوه به لحاظ سایز و ضخامت بسیار متنوع بوده و در ۲۲ نوع سایز و ۱۷ نوع ضخامت تولید می شوند.  و اما لوله های صنعتی همچون لوله آب و گاز نیز از دسته لوله های پرتقاضای صادراتی است که کشور ما در صادرات آن به کشورهای منطقه از جمله به ترکمنستان، سوریه، ارمنستان، عراق، آذربايجان و… به یکی از کشورهای مطرح تبدیل گشته و سالانه باعث ارزآوری بسیار برای کشورمان شده است.

صادرات لوله و اتصالات ایران به چه کشورهایی است؟

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم با توجه به اینکه ایران در جایگاه دهم تولید کننده فولاد در جهان قرار دارد، کمک بسیاری کرده است در اینکه در صنعت لوله و اتصالات نیز که غالبا از جنس فولاد تولید مي شوند، به یکی از کشورهای مهم صادراتی بدل گردد. امروز کشورهای همسایه ایران به یکی از مقاصد صادراتی مهم برای ما بدل گشته است. بخصوص کشورهایی مثل عراق، سوریه و افغانستان که به خاطر جنگ و درگیری‌های داخلی، سالهاست که نتوانسته اند در زمینه های مختلف از جمله صنعت فولاد و تولید محصولاتی چون لوله و اتصالات به رشد و توسعه برسند. همچنین می توان از صادرات لوله به دیگر کشورهای همسایه همچون ترکمنستان اشاره کرد که به عنوان مثال یک پروژه ۲۰۰ کیلومتری لوله گاز ۵۶ اینچ با ارزآوری ۱۸۴ میلیون دلار در این کشور صورت گرفت.

به علاوه در حوزه آب رسانی و صنعت نفت و گاز، صادرات لوله و اتصالات به کشورهای منطقه و همسایه اعم از عراق، پاکستان، قبرس، ترکمنستان، گرجستان، ترکیه، ارمنستان، قطر، عمان، کویت و… از تقاضای بسیاری برخوردار بوده است و همواره کشور ما ایران، بخش مهمی از واردات لوله و اتصالات این کشورها را تامین نموده است. چراکه علاوه بر پتانسیل ها و ظرفیت های بالای ما در تولید لوله و اتصالات، وجود مرزهای زمینی و دریایی مناسب در منطقه و همینطور مناسبات سیاسی خوب با این کشورها، شرایط را فراهم نموده تا براحتی به آنها صادرات داشته باشیم. و شاید همین حجم صادرات خوب ما در منطقه سبب گشته تا ایران به عنوان یکی از برترین صادرکنندگان لوله و اتصالات در دنیا شناخته شود. ضمن اینکه ایران، اولین و بزرگترین تولید کننده لوله پنج لایه در جهان است که بسیار در پروژه های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد.

واردات لوله و اتصالات ایران از چه کشورهایی است؟

با وجود اینکه ایران از صادرکنندگان مهم لوله و اتصالات به کشورهای منطقه است و در جایگاه دهم برترین تولید کنندگان فولاد در جهان نیز تکیه زده است، اما با اینحال علاوه بر اینکه به عنوان یکی از برترین صادرکنندگان لوله و اتصالات در دنیا شناخته می شود، همواره وارد کننده برخی از انواع لوله و اتصالات نیز بوده است. این واردات بیشتر در حوزه واردات لوله و اتصالات مورد نیاز در صنعت نفت و گاز است که چون به استانداردهای کیفی خاص و بالایی نیاز دارد، معمولا از کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، هند، امارات و… وارد می شود. همچنین بیشتر واردات لوله و اتصالات که در بخش صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع لوله های فولادی بدون درز هستند. با اینحال کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده لوله های فولادی در جهان، نقش مهمی در تامین واردات ما دارد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *